Turystyka samolotami ultralekkimie

Turystyka samolotami ultralekkimie

Wiele osób, jeszcze zanim zdecyduje się na pierwsze kroki w kierunku realizacji jakiego dalekosiężnego marzenia związanego z lotnictwem, decyduje się na latanie samolotami ultralekkimi. W Polsce, niezłej jakości samolot ultralekki można kupić już za około 50-60 tysięcy złotych, który posłuży nam przez kilka dobrych lat. Samoloty ultralekki pozwolą nam na przeprowadzanie lotów o charakterze turystycznym na maksymalnie uproszczonych zasadach.

Uprawnienia na pilotowanie samolotami ultralekkimi

kurs pilota samolotu ultralekkiegoKwalifikacja i pojęcie samolotu ultralekkiego przewiduje główne widełki wagowe. Samolot ultralekki to taki, który nie przekracza 450 kilogramów. Pojęcie masy startowej to suma masy fizycznej pilota i masy użytecznej samolotu. Masa użyteczna jest natomiast składową masy załogi, udźwigu i paliwa. Są to zatem samoloty, które w swojej konstrukcji są bardzo lekkie, ale o stosunkowo dużym zasięgu. Bez problemu można znaleźć modele, które mają zasięg nawet 2000 kilometrów dzięki 100 litrowym pojemnikach na paliwo. W praktyce umożliwia to pokonywanie tras o długości zbliżonej do trasy Warszawa – Paryż. Polskie prawo wymaga odpowiedniej licencji do sterowania samolotami ultralekkimi. Jest to licencja ULL. Co ciekawe, np. w Stanach Zjednoczonych sterowanie samolotami do o masie startowej do 450 kilogramów nie jest obarczone obowiązkiem legalizacyjnym. Dlatego powszechnym widokiem są tam farmy, w skład których, oprócz maszyn rolniczych na wyposażeniu są również niewielkie samoloty, wykorzystywane skądinąd w pracach rolniczych: przy podlewaniu i nawożeniu. Kurs pilota samolotu ultralekkiego jest obwarowany pewnymi szczególnymi wymogami, typowymi dla każdego kursu i egzaminu z każdej dziedziny lotnictwa. Według przepisów Urzędu Lotnicwa Cywilnego, kurs ULL powinien zawierać część teoretyczna i część praktyczną. Część teoretyczna to minimum 45 godzin wykładów oraz tzw. szkolenie naziemne, w trakcie którego poznajemy z bliska samolot i jego specyfikę oraz konstrukcję. Część praktyczna to minimum 20 godzin latania z instruktorem, gdzie znajdziemy się za sterami pod okiem opiekuna.

Możliwość latania samolotem ultralekkim jest pierwszą alternatywą dla latania szybowcowego, kiedy już mamy do czynienia z samolotem wyposażony w samodzielny napęd. Może to być przystanek dla osób, które chcą gdzieś w przyszłości zająć się lotnictwem cywilnym, ale może być również docelową formą rekreacji. Latanie samolotami ultralekkimi jest sankcjonowane prawnie za pomocą konieczności zdobycia odpowiednich uprawnień, natomiast jest w niektórych punktach liberalniejsze niż latanie większymi samolotami.

Comments are closed.